donderdag 30 juni 2011

Countdown to la Marmotte : 2 days!

Nog 2 dagen voor La Marmotte...

Vooraleer effectief af te reizen naar Frankrijk, snel nog even terugblikken op de voorbije trainingen en deelnames.  Of hoe verliep mijn voorbereiding in de praktijk?

Starten gebeurde effectief op de 1e dag van het jaar.  Een nieuw jaar, een nieuwe inschrijving voor La Marmotte : vol goede moed dus!   Wou ik in het verleden niet toeleven naar één hoogtepunt, La Marmotte, dan stond dit voor 2011 nog meer voorop.  Ik fiets te graag om slechts naar één doel toe te leven... met de kans dat om welke reden dan ook de deelname niet kan doorgaan of tegenvalt...

De voorbereiding kende met deelnames aan de gebruikelijke klassiekers van de cyclingtour : Omloop Passage, Ename, ... een klassieke aanloop.  Op die wijze stoomde ik me klaar voor het eerste hoogtepunt van 2011 : de RVV 250km. 

Nadien passeerden ondermeer PVP Classic, Davitamon, Rit van de Gouverneur en de Grinta de revue.  Bij deze toertochten spraken we steevast met een viertal fietsers af, op die wijze was er naast de nodige gedrevenheid ook steeds een portie ambiance aanwezig.  Bovendien waren de weergoden ons telkens gunstig gezind : quasi geen regen, veel zon... enkel die dekselse wind speelde ons geregeld parten ;-)

Hierna volgde de cyclo-periode : Reeds in januari had ik een drietal gran fondo's geselecteerd : telkens met een behoorlijk aantal hoogtemeters (2000 à 3000) over een parcours van 170km.  Bij ieder van deze afspraken slaagde ik er in om een gemiddelde snelheid ad 30km/u te realiseren.  Op die wijze verzekerde ik me niet enkel van een gouden brevet (GF Ardennaise & GF Eddy Merckx) maar ook van een naar mijn kunnen mooie plaats in het klassement :
Steven Rooks Classic : 50e plaats
GF Ardennaise : 118e plaats
GF Eddy Merckx : 309e plaats

De sfeer bij deze cyclo's was bovendien superaangenaam, ... ook ideaal om wat andere fietsers te ontmoeten.

Via de cyclo's La Chouffe en Les Boucles de la Semois leerde ik ook de Ardennen nog beter kennen en bewonderen.  Beide toertochten staan nu reeds aangestipt voor volgend jaar!

In ieder van de vermelde toertochten of cyclo's ging ik telkens tot het uiterste... dit is nu eenmaal de aard van het beestje.  Uiteraard is dit nefast voor een topprestatie in La Marmotte... Doch dit is nu eenmaal (en zeker voor dit jaar) niet mijn doel.  Na mij op dit parcours in 2010 volledig leeg te hebben gereden (weliswaar in een nieuwe besttijd van 8u10 - inclusief glandon-afdaling) was ik overtuigd dat mijn vierde deelname de laatste was.  Achteraf bekeken wens ik mijn 'La Marmotte'-avonturen op een mooie, meer genietende manier, af te sluiten.  Ik besliste dan ook om niet in het eerste startvak te starten (ondanks een recent aanbod hiertoe)... Nee deze keer fiets ik La Marmotte als een toertocht... Hopelijk zonder pech & in droge weersomstandigheden.  Lukt het me op de Alpe eens rechtdoor en niet zigzaggend naar boven te fietsen, dan zal ik - ongeacht de gerealiseerde tijd - een tevreden fietser zijn.

PS : Morgen volgt in de rubriek 'Countdown to la Marmotte...' een bijdrage over de impact van La Marmotte op de regio.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten