donderdag 10 juni 2010

Trois Ballons - Voorbeschouwing

Jaarlijks organiseert onze wielerclub in november een clubfeest. Bij deze gelegenheid in 2003 vatte Davy D. het plan op om met enkele A-leden 'La Marmotte' te fietsen. Als pas beginnend fietser klonken 'La Marmotte' & 'Cyclo' me vreemd in de oren... iedereen aan tafel voegde zijn naam toe aan het inschrijvingsblad die rondging zodat ook ik mijn krabbel er op plaatste....

In juli 2004, met nauwelijks 2000 fietskilometers, vatte ik mijn eerste fietscyclo 'La Marmotte' aan.... meteen leerde ik alle aspecten van het cyclo-gebeuren : Een cyclo is een loodzware fietstocht die je doorheen een mooie streek (lees veel klimmen en dalen) brengt waarbij je weliswaar onvoldoende oog hebt voor de natuur. Iedereen heeft immers een doel : voor sommigen is dit het uitrijden van deze tocht, anderen willen een goede tijd realiseren want er is tijdsregistratie... voor de best geoefenden is het het behalen van een goed klassement, want jawel ook dit wordt opgemaakt. Daarnaast reikt de organisatie van een cyclo ook diploma's uit : in functie van jouw eindtijd (rekening houdend met jouw leeftijd) krijg je een gouden, zilveren of bronzen getuigschrift.

Deze eerste cyclo smaakte naar meer zodat er in de afgelopen jaren enkelen aan de palmares werden toegevoegd :
- La Marmotte : zilver in 2004 & 2006, goud in 2007
- Vélomédiane Criq : goud in 2009
- Freddy Maertens Classic : Top 5 in 2007 (250 deelnemers)
- Steven Rooks Classsic : Top 60 in 2008 (1800 deelnemers)

Voor 2010 werden opnieuw 3 cyclo's in het schema opgenomen : Steven Rooks Classic, Trois Ballons en opnieuw La Marmotte.

Een geslaagde Steven Rooks Classic is achter de rug, voor La Marmotte is het nog enkele weken wachten. De enige cyclo waar ik niet als enige Nieuwenhovespurter aan de start sta is Trois Ballons.

Deze cyclo wordt, met Nieuwenhovespurters Pascal D, Pascal W, Stefaan N, Manfred A & Bjorn N, nu zaterdag verreden.

Het parcours :
- Ballon de Servance : 1200m
- Col des Croix : 678m
- Col d'Oderen : 884m
- Col du Herrenberg : 1186m
- Le Grand Ballon : 1325m
- Le Hunsdruck : 748m
- Le Ballon d'Alsace : 1200m
- La Planche des Belles Filles : 1148m
of 205km en 4300 hoogtemeters in totaal.

48 uur voor het officiële startschot (om 7u15) te Champagney polsen collega's en vrienden naar de verwachtingen :

In eerste instantie is het hopen op een leuk weekend met de Nieuwenhovespurters, ... voor de rit zelf spelen de weergoden uiteraard een grote rol. Vanuit die hoek lees ik wisselende verwachtingen : van heel veel regen tot quasi droog. Het wordt dus afwachten maar een regenjack zal ik zaterdag toch wel bij hebben. Indien de hemelsluizen opengaan opteren we wellicht voor het B-parcours : 105km.

Bij droog weer daarentegen ligt de ambitie (enkel) op het goed uitrijden van de tocht... binnen drie weken is er immers La Marmotte. Merk ik dat het parcours 'Trois Ballons' me ligt dan kan ik in de komende jaren nog eens deelnemen om met het voordeel van de parcourskennis een goede tijd te realiseren.

Samenvattend : ik hoop op een droge rit, zonder pech en valpartijen!

Ongeacht de doelstellingen : binnen exact 48uur staan we met 2000 fietsers in Champagney : allen met toch wel wat stress... of heet dit dan adrenaline... klaar voor de vele hoogtemeters die zullen volgen... Allen kennen we het codewoord doseren, en toch zullen we opnieuw ergens, op de ene of andere ballon... die hartslag te sterk zien stijgen... en onze limieten verleggen... ;-)

Veel succes aan allen!

1 opmerking: