vrijdag 2 oktober 2015

Mijn behandeling schildklierkanker

De follow up van schildklierkanker bestaat vooral in een continue opvolging van thyroglobuline.

Thyroglobuline is een eiwit dat door de schildklier wordt aangemaakt.  Voor schildklierkankerpatiënten waarbij de schildklier integraal werd verwijderd mag dit eiwit dus niet opspoorbaar zijn in het bloed.

Zo dit toch detecteerbaar is kan dit een indicatie zijn dat er restweefsel is, of dat er kwaadaardige kankercellen zijn die opnieuw gaan groeien.

Daarnaast zijn er uiteraard de gebruikelijke echografieën waarmee men onder andere nagaat of de lymfeklieren in de hals - waar metastasen vaak voorkomen - zich verder normaal ontwikkelen.

Uiteraard is de scan de beste detectie om eventuele metastasen te ontdekken... alleen is medische beeldvorming net één van de oorzaken van schildklierkanker zodat men dit - althans voor mij persoonlijk - zo weinig mogelijk wenst te doen.

Naast de verwijdering van de schildklier en de radio actieve jodium behandeling (met isolatie in het ziekenhuis) is er de levenslange inname van het synthetische schildklierhormoon.  Dit omdat je zonder dit hormoon geen stofwisseling hebt, en derhalve niet kan leven... maar ook om de TSH te onderdrukken, wat er op zijn beurt voor zorgt dat eventueel overblijvend kwaadaardig restweefsel niet gaat groeien.

Omdat de bij mij gevonden nodus groter dan 5 cm was wordt er bij mij een sterk verhoogde toediening van het synthetische schildklierhormoon toegediend...  om zo de kans op groei van eventueel overgebleven kwaadaardig restweefsel zo klein mogelijk te maken.

Deze onderdrukking van TSH heeft helaas ook vaak voorkomende negatieve gevolgen : hartkloppingen, vermoeidheid, spierzwakte, geheugenzwakte, ...

Bij mijn verhoogde dosis levothyroxine is het vooral de vermoeidheid die mij hindert.  Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat het sporten mij helpt tegen die spierzwakte.

Vandaar dat ik me nu naast het verder vechten tegen de vermoeidheid, ook opnieuw zal starten met intensiever te sporten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten