zondag 12 juli 2015

Fietsen en electronica

Waar in de voorbije decennia fietsen vooral iets was voor, met en door wielertoeristenclubs merk ik dat dit zich meer en meer verplaatst naar fietscommunity's.

Deze fietscommunity's zijn er vooral gekomen door de nieuwe media en technologie : aanvankelijk vooral via websites (wielertoerist.be is daar een mooi voorbeeld), persoonlijke blogs (fietsverhalen is er een heel klein stipje in)...  nadien via het afspreken in op facebook, twitter, whatsapp, ...ontstane groepen.

Dat deze kanalen hun eigen leven leiden is vooral te danken aan de electronica die zijn intrede deed.

Het kunnen delen van trainingsgegevens, gpsroutes... foto's, filmpjes... bevordert immers de interactie op deze kanalen.

Vervolgens zijn er ook een aantal bedrijven op deze 'kar' gesprongen en slaagden er in om een specifieke business rond dit geheel te bouwen : strava is er de gekendste van, hierover in een volgende blogpost meer.

Hoedanook, met de garmin 810 en de eigen smartphone had ik reeds voldoende materiaal in huis om daar actief in te participeren.  

Tijdens de recentste marmotte, bij het fietsen door de wondermooie natuur... de prachtige passages op de Cols Mollard en Croix de Fer vond ik het evenwel bijzonder jammer dat ik geen sportscamera had.  Fietsen op de toppen van de wereld is puur genieten, en dat wil ik nadien echt wel nog eens bekijken.

Vandaar dat ik gisteren toch even naar Van Eyck, de dichtst bijzijnde snoepwinkel ging voor de aanschaf van een shimano sports camera.  Niet het meest hoogstaande toestel, wel naar mijn inschatting voldoende voor wat ik ervan verwacht.

Vandaag deze cam dan ook al eens gebruikt bij de beklimming van de lokale 'Poelberg' ... een molshoop te Tielt.


Dus stay tuned... en wat die community's betreft : sluit je gerust aan bij de community van Cyclo4Cancer - voor meer wetenschappelijk kankeronderzoek.  Zowel op facebook, twitter als op het web zijn we terug te vinden : http://www.cyclo4cancer.be



Geen opmerkingen:

Een reactie posten