woensdag 18 juni 2014

Les Trois Ballons 2014

Les Trois Ballons 2014

In deze cyclo overwinnen deelnemers over 220km zowat 4300 hoogtemeters. Net als vorig jaar komt aan deze cyclo de grootste Cyclo4Cancer-delegatie aan de start. Immers, enerzijds is dit een cyclo met belangrijke reputatie in het milieu, anderzijds is de nabijheid van de Vogezen een belangrijke troef.

Ik zakte pas op vrijdag af naar Luxeuil-Les-Bains, sedert 2013 de nieuwe startplaats. Dit was ook voor het gros van de overige sympathisanten het geval. Zo trof ik bij de inschrijving al snel Jonas & Gunther aan. Na het vervullen van de formaliteiten volgde een snelle lunch in het centrum.



La Trottelee

Eind 2013 werd er massaal voor deze cyclo ingeschreven, hiertoe was ik één van de eersten... helaas boekte ik toen niet onmiddellijk mijn verblijf. Enkele weken later bleken alle verblijfsaccomodaties in en rond Luxeuil-La-Bain volboekt. Zo diende ik uit te wijken naar de Chambres d'hôtes La Trottelée in Bellefontaine. Een eenvoudig complex maar met hartelijke uitbaters. Ik verbleef er samen met Dieter, Geert, David & Jurgen : niet alleen Cyclo4Cancer-fietsers maar tevens collega's. In de namiddag fietste ik er snel nog even de benen los, en ontdekte ik zo het kleine gehucht.


's avonds was er een gezellige maaltijd op het terras. Dit met allen die in La Trottelee verbleven : naast de 5 Cyclo4Cancer-fietsers was er nog een Waasland-fietsers, twee fietsers van GifMoBuzze, en een Waals koppel. Ook sloten nog andere Cyclo4Cancer-fietsers bij ons aan : Peter, Nico & Yvan.

Wat volgde was een avond voetbalplezier... waarvan enkele goals van het Nederlandse elftal me toch wel erg lang zullen bijblijven!


3B-Day


Met amper 5u slaap was het dan ook te vroeg wanneer de wekker me aanmaande op te staan. De beelden van de enorme uitputting die me in 2013 bij deze rit te beurt viel waren uren door mijn hoofd blijven spoken. Hoedanook reeds weken aan een stuk had ik me voorgenomen om deze rit veel trager dan anders te starten, dit om te zien welke impact dit op mijn eindtijd zou hebben. Bij het ontbijt viel me overigens op dat de collega's door nog meer stress overvallen waren. In die context had ik alvast het voordeel om meerdere doelen te hebben... lukte het vandaag niet dan een volgende keer maar...


Een uurtje later verzamelden we met zijn vijven aan het Mercure hotel. Hier troffen we ook Jonas, Gunther, Vincent en diens echtgenote Chris aan. Chris zou opnieuw op 2 plaatsen langs het parcours voor extra-bevoorrading zorgen en mogen we tevens danken voor de foto's die hierna volgen!


Van hieruit reden we naar de start waar we de rest van de Cyclo4Cancer-delegatie aantroffen.


Vanaf nu was het het gebruikelijke aftellen naar de start... die sportcommunication-gewijs een 10tal minuten te laat op gang werd geschoten. Het was iets voor half acht vooraleer het peloton zich in beweging zette.



Start

Samen met Jonas & Vincent schoot ik over de startlijn... nog even enkele aarzelende fietsers ontwijken en jawel... we stoven langsheen het ronde punt de weg op. Ik keek om om te zien waar de Cyclo4Cancer-fietsers zaten... amper 100m ver en in dit geharrewar zag ik ze al niet meer... Ach, enkelen namen de binnenbocht aan het ronde punt, zouden ze zich in het peloton voor mij bevinden?

Hoedanook mijn eigen devies, om traag te starten, mocht ik vandaag niet loochenen... trager dan anders starten dat was de opdracht. Ok, hier is er eentje die de jump naar het volgende peloton maakte, misschien toch gewoon meeglippen in zijn wiel... ja dat lukt, niet te veel krachten verspeeld... ondertussen probeer ik Cyclo4Cancer-fietsers te zien... helaas noch voor mij, noch na mij zie ik ploegmaten. Enfin, dit zal het nog makkelijker maken om het eigen tempo aan te houden.

Hoedanook dit gaat goed, na 17km heb ik een gemiddelde snelheid van 40.1 en dit bij een gemiddelde hartslag van 155. Ok, nu de eerste helling van de dag ook verstandig aanpakken : de col de "Faucogney et la Mer". Om niet al te veel groepjes te laten rijden laat ik de hartslag toch tot op overslagniveau evolueren... en zie deze bij de afdaling opnieuw goed herstellen.

Na 40km is er de col des Chevrères. Niet zo lang, maar met een pittig einde! De 9km vanuit Servance worden in iets meer dan een half uurtje afgehaspeld. Inmiddels blijf ik rondkijken waar de overige Cyclo4Cancer-fietsers zijn. Jonas, Gunther en wellicht ook David moeten zich nu wel voor mij bevinden. Na 75km spraken we met Chris af. Ik vraag het haar wel... inmiddels in deze groep verder peddelen, en vooral recht blijven. Af en toe is er toch wat een geharrewar en een geduw... wellicht omdat iedereen van bij de start poogt om uit de wind te fietsen.

Op de Ballon d'Alsace volgde ik vorig jaar David... hij hield toen een hels tempo aan, en wellicht was dit vorig jaar de eerste cartouche te veel. Rustig aan nu is het motto. Ik laat de groep onmiddellijk rijden, kies voor een klein verzet en fiets op eigen tempo, maar met continu >85 omwentelingen omhoog. Na enkele km slaag ik er in om enkelen opnieuw in te halen... maar word ik zelf ook wel regelmatig voorbij gestoken.

Op anderhalve km voor de top zie ik in een haarspeldbocht dat Jonas aan het naderen is. Tiens, dan was hij toch nog na mij. Hij haalt me in geen drie tellen in, vraagt even hoe het met me gaat en gaat er als een pijl uit een boog vandoor. Nog geen 20 seconden later herhaalt zich een zelfde scenario met Vincent. Net voor de top zijn we tgv de extra-bevoorrading van Chris opnieuw samen.

Jonas zet zich op kop in de afdaling, Vincent volgt gezwind en ik probeer aan te sluiten. Gelukkig is het geen al te technische afdaling en slaag ik er in. We besluiten om samen te blijven tot aan de Grand Ballon.

We komen in een redelijk grote groep terecht en ik prijs me gelukkig dat zowel Jonas als Vincent bereid zijn om het tempo op de Col du Hundsruck aan te passen. Stilaan komen we halfweg deze rit, en het blijft goed gaan.

Bij de start van de Grand Ballon laat ik Vincent & Jonas onmiddellijk rijden... ik vertraag bewust tot ze volledig uit mijn gezichtsveld verdwenen zijn en ga dan op eigen tempo naar de top. Ik probeer de hartslag continu enkele tellen onder de overslag te houden. Aanvankelijk is er nog een stralende zon als gezelschap, doch hoe meer de top nadert... hoe meer de bewolking de overhand krijgt.

Na 5u06 ben ik boven... tevreden, dit is een heel goede tijd. Als ik nu gespaard blijf van een inzinking dan zit er opnieuw goud in! Even verder is er een bevoorrading... en jawel veel beter dan de vorige editie : Nu is het Powerbar die de tent openhoudt... we hebben de repen, en gels voor het uitkiezen.

De afdaling die volgt heb ik het koud, doch ik wil niet stoppen om het regenjasje aan te trekken... en daal dus al rillend op de fiets. Gelukkig is het 800m lager opnieuw warm. Wat nu volgt zijn twee minder gekende hellingen : Col d'Oderen en Le Thillot. Op beide cols realiseer ik een nieuwe besttijd!

Zeker bij dit parcours zit het venijn in de staart... na 185km komt een bijzonder steile helling aan : Esmoulières. Ik schakel bij het naar rechts opdraaien onmiddellijk op het kleinste verzet. Het blijft ongelooflijk stoempen, ik zie de snelheid gigantisch dalen... fiets ik eigenlijk nog wel? Maar hoedanook ik besef als ik deze pijniging overleef rest me enkel nog de boucles de Finlande en in laatste instantie de rechte lijn naar de finish.

De Boucles de Finlande is een prachtige tocht langsheen diverse meertjes... toch kan deze natuurpracht me nu niet bekoren. Groepjes halen me in, en ik slaag er niet meer in om aan te pikken. Het krachtenarsenaal is uitgeput. Iedere hoogtemeter is er nu te veel aan. Ik merk het huisje waar ik vorig jaar de cola vroeg... en helaas niet kreeg... Hoedanook nu is er geen tijd om nog eens aan te kloppen, gewoon de laatste 10km naar Raddon & Chappendu vervolmaken.

Uiteindelijk finish ik in 8u11min. Of een kleine drie kwartier sneller dan vorig jaar. Supertevreden!


Alle Cyclo4Cancer-fietsers sloten deze tocht af in een supertijd, en werden allen van valpartij of pech gespaard zijn : Super gewoonweg!!

Dit werd 's avonds dan ook passend gevierd!


Meer info en foto's over alle Cyclo4Cancer-fietsers volgen snel op Cyclo 4 Cancer





Geen opmerkingen:

Een reactie posten