woensdag 25 juni 2014

GF Eddy Merckx : Koersrelaas

Start

Deelnemen aan een cyclo, en quasi mogen uitslapen... Bij de GF Eddy Merckx kan het : Het startuur was pas om 10u voorzien. Toch was er bij mijn aankomst omstreeks half negen reeds heel veel volk aanwezig... meerdere fietsers opteerden om de tijdsregistratie aan zich te laten voorbijgaan en vroeger te starten. Ok, ik besliste gisteren wel om deze rit als 'toertocht' te fietsen... ik wou wel de ambiance bij de start meemaken. Zo stond ik een uurtje later met ondermeer Maarten (Cyclo4Cancer) & Nico (met wie ik vorige week nog in La Trottelee tgv 3B verbleef) aan de start.


De speaker startte al snel met de gebruikelijke promo-babbel, de uitnodiging om in de box van zijn leeftijdscategorie plaats te nemen... en met toelichting van het project 'Ecocyclo' : een soort 'Ik fiets proper'-project van de UCWT/UCI. Stond ik op de eerste rij van mijn box... zag ik toch een 700tal fietsers voor mij staan... een duidelijke confrontatie met mijn leeftijd. Hoe ouder hoe meer jouw startbox zich naar achteren situeerde : Zag ik enkele Leierenners net als Christophe Impens, Golazo-director, nog voor mij staan... dan stonden er toch een 300tal fietsers tussen mij en Maarten.

Om 10u gaf Eddy Merckx het startschot... de renners van het project 'Eco Cyclo' zie je op de eerste rij staan.



Toertocht

Eens de mat van de tijdsregistratie overschreden was het toch wel wat zoeken naar het juiste tempo... koersen wou ik niet, maar in dit geharrewar blijven vond ik ook niet leuk... dus toch maar links houden en mee opschuiven naar voor... Christophe Impens zag ik voor mij uitrijden en ik vond dit een goed tempo... mee in het wiel dus! De eerste helling van de dag, de côte Peu d'Eau is gekend van de Waalse Pijl en diende voor de eerste schifting te zorgen : net geen 3km lang en toch een gemiddelde stijging van 5.5%. Ik had er geen probleem mee en zag ik dat zonder te koersen al onmiddellijk heel wat plaatsen gewonnen had. Ik hield me voor om nu een goed groepje te zoeken en gewoon rustig mee te peddelen. Dit zou na 3B en met La Marmotte in het vooruitzicht de beste training zijn.

Na de côte de Bellaire doemde plots Maarten voor mij op... tiens als ik mijn Cyclo4Cancer-maat reeds na 10km inhaalde betekent dit dat ik vandaag een goede dag heb... Toch maar doorgeven zeker, er werd me toch ook een rugnummer opgespeld... dus, toch maar koers!




Cyclo

Korte tijd later kwam ik bij Frank, met wie ik dit jaar startte in LBL, en Nico, die zoals reeds gezegd ook in La Trottelee verbleef bij 3B. Beiden op basis van hun deelnames aan cyclo's betere renners dan ik... dus als ik er in slaag in hun buurt te blijven dan zet ik vandaag een mooi resultaat neer!

Het mooie weer inspireerde me... en dit was toch ook wel nodig. De hellingen volgden elkaar vrij snel op en telkens was er een zelfde scenario : Bij de start van de helling sprintte ik naar voor om dicht bij Frank aan de côte te starten... tegen het einde van de helling bevond ik me meestal op een 10tal meter van de groep... alleen hing ik aan de rekker, ik kon iedere maal opnieuw de aansluiting maken, daar waar er bij iedere beklimming toch een 4tal de rol moesten lossen.

Na 47km was er de Triple de Monty... 2km met een gemiddelde stijging van 9% en pieken tot 22%. Ik had wel wat schrik dat ik de groep na deze beproeving diende te laten rijden... Gelukkig kwam ik op wilskracht na de afdaling ook hier terug aansluiten.


Quasi allen lieten de bevoorrading die volgde links liggen... ik volgde hun voorbeeld.


De kilometers doorheen de mooie Naamse provincie volgden elkaar snel op : ik amuseerde me echt! De afdalingen verliepen zelfs in groep vlot, en de hellingen waren niet lang genoeg om de groep compleet uit elkaar te laten vallen... enkel bleef het verhaal van de 10 kleine negertjes overeind... want na iedere helling haakten enkelen af.



Finish

Zo naderden we uiteindelijk met een groep van een 30tal renners de laatste helling... hier geraakte onze groep wel versnipperd, doch het enige wat nog volgde was een afdaling van een 7tal km. Ik raapte nog enkele renners op en reed uiteindelijk alleen over de streep : als 213e maar door het feit dat ik achteraan startte - en dus een minuut later dan velen - wel degelijk mooi in de top 200.

Aan de finish was er ook het weerzien met Rob & Paul van www.cyclobenelux.com. Heel tof om nog eens bij te praten! Eerder op de ochtend had ik ook al Arne van granfondoteam.be kunnen treffen. Ook dit is een meerwaarde aan cyclo's : het is een kleine wereld, en je leert al snel heel wat gelijkgestemde zielen kennen!


Q

De Gran Fondo Eddy Merckx maakt tevens deel uit van de UCI World Cycling Tour waardoor dit tevens een kwalificatie-wedstrijd voor het WK was. Mijn prestatie bleek voldoende te zijn zodat ik gekwalificeerd ben. Er kwalificeerden zich 216 renners. Ik was 180e van die 216. Ook de renners 'Elite Zonder Contract' waren voor WK-kwalificatie op deze Gran Fondo aangewezen...

Dus toch wel een beetje fier hierover... al is de kans dat ik eind augustus voor WK-deelname in Slovenië afreis nogal klein.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten