zondag 21 juli 2013

Verkenningsrit Toscane

Na een stop in Lombardije gisteren aangekomen in Montespertoli, Toscane.

Twee jaar terug verbleven we reeds eens op deze bestemming.

Vorig jaar konden we - omwille van de kanker-onzekerheden - onze reis pas laat boeken en was er in dit autenthieke Italiaanse dorp geen verblijf naar onze gading meer beschikbaar. Dit jaar had ik reeds in januari het verlossende doktersconsult (pas in september hoef ik terug op controle) wat het mogelijk maakte om in 2013 opnieuw tijdig - en dus succesvol - te reserveren.

Zo verblijven we voor de komende twee weken in Borgo Filicardo : een Toscaanse residentie van een lokale wijnboer, en dus temidden de wijngaarden.


Bij vorige gezinsvakanties liet ik de fiets telkens thuis, dit jaar toch maar eens een fietsrek aangeschaft. Zo kon niet alleen mijn fiets (de vorige Scott CR1) maar ook de fiets van Michiel (mijn eerdere Merckx) mee.

Omdat de dames dinsdag de markt bezoeken staat er dan een fietstocht met Michiel ingepland. Vandaag dan maar eens een ritje verkennen :-)


Eerst naar het centrum van Montespertoli. Ik zie tal van wandelaars en herinner me dat deze weg door de lokale inwoners gebruikt wordt als hun calorie-wandeling of loop... Ik fiets verder en eenmaal bovengekomen kan ik kiezen tussen drie afdalingen. Het voordeel van de ligging op een heuvelrug. Ik opteer voor de afdaling naar Castelfiorintino, even niet meer bijtrappen en voluit rond mij kijken... en genieten van het prachtige Toscaanse landschap.


Na 17 km ben ik Castelfiorintino voorbij en kan ik starten met de klim naar Gambassi Terme. In dit kuuroord verbleven we bij ons eerste Toscane-reis. Ik weet dat de klim lang is, doch verwachtte me niet echt aan zes km. In deze hitte is het extra lastig en bovendien speelt de knie ook weer op. De idee om vorige week met looptrainingen te starten was dus niet zo goed. Ik wacht even, schakel naar de kleinste versnelling en hoop dat de kniepijn achterwege blijft.

In de afdaling naar Certaldo blijf ik soepel meetrappen en voel dat de kniepijn verdwijnt. Oef!

Al snel worden me immers opnieuw wat hoogtemeters voor de wielen geschoven. Richting Fiano zijn er een drietal klimmen van telkens 1 à 2km lang. Ze kennen telkens enkele steilere passages zodat het echt wel zwoegen is.

Ik beloofde aan Marleen om na twee uur terug te zijn, en met een goede 50km op de teller kan ik deze belofte nakomen.

Een mooi ritje... ik beschrijf het parcours aan Michiel en meteen staat vast dat we dinsdag ditzelfde parcours voor onze rekening nemen.

Hieronder bezorg ik nog even de digits :

Geen opmerkingen:

Een reactie posten