zaterdag 27 juli 2013

Mijn Koninginnenrit Toscane-Reis 2013

Bij de vorige Italië-reizen stond de zaterdag als verhuisdag aangemerkt. Telkens 'verhuisden' we toen naar de regio Veneto. Dit jaar verblijven we evenwel twee weken in Toscane zodat deze dag wat vrijer kan besteed worden. Toch planden we geen stadsbezoeken in omdat het op de autoweg wellicht wat drukker verkeer is... vandaar dat ik mijn koninginnenrit voor vandaag voorzag.

Ruim 38°, ideaal fietsweer is dat misschien niet maar hoedanook ik heb er zin in en plan de steden Volterra en San Gimignano op mijn route in.

Na een heerlijk ontbijt met zicht op de wijngaarden vertrek ik rond half elf. Eerst richting Montespertoli om vervolgens de dalende weg richting Castelfiorentina te volgen. Vanuit dit stadje gaat het zoals voorheen naar Gambassi Terme. Opnieuw is er de lastige klim naar het kuuroord maar ik verteer hem goed. En ik rijd hem zelfs helemaal tot over het centrum zodat ik langsheen het restaurant 'The Three Cave' voorbijkom. Dit restaurant is een ideale plaats om de Toscaanse keuken te ontdekken. Evenwel geen tijd om te lunchen... een mooie afdaling richting Volterra wordt me voorgeschoteld.

Aan het zwembad las ik de voorbije dagen het mooie boek 'De Kunst van het dalen', en ik breng alvast wat tips in de praktijk.

Met ongeveer 40km op de teller zie ik heel hoog het dorpje Volterra pronken.

Hoog tijd om naar het binnenblad te schakelen, en al snel wordt ook achteraarn de 27 gevonden. Het is een mooie gelijkmatige klim met quasi continu 6 à 7% stijgingspercentage. Af en toe vind ik ook wat schaduw met dank aan de overhellende bomen. De klim blijkt uiteindelijk zo een 10km lang te zijn.

Bovengekomen vul ik de drinkbussen aan en laat ik me door een toerist fotograferen :


Na deze stop maak ik de duik naar het dal. In tegenstelling tot de westzijde geen 10km lange afdaling maar slechts 4km voor de afzink.

Nu volg ik de pijlen richting San Gimignano. Het dorpje met de vele torentjes doemt al snel in de verte op. Toch verdwijnt het van de continu draaiende wegen geregeld opnieuw uit het gezichtsveld. Eerder dan verwacht bereik ik de toegangspoort van dit oude stadje dat jaarlijks gigangisch veel bezoekers trekt, en dat de wereldkampioen ijsmaken (2007 - 2010) huisvest.

Bij een drankwinkeltje vul ik de drinkbussen nog eens bij en ga dan over prachtige wegen naar Certaldo.


In dit stadje aangekomen bevind ik me op inmiddels gekend parcours. De drie hellingen naar Fiano volgen.

Aangekomen in Montespertoli heb ik uiteindelijk een 120tal km op de teller en quasi 2000hm.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten