woensdag 3 juli 2013

La Marmotte 2013 : Voorbeschouwing

Binnen het cyclo-gebeuren zijn er tal van uitstekende en bekende cyclo's... Toch blijft La Marmotte voor velen deze met de grootste uitstraling. Komende zaterdag worden er dan ook weer ruim 7000 starters van uit alle windstreken verwacht.

Voor de 7e maal zal ik er van de partij zijn. Tijd om even te mijmeren bij de vorige edities :

Editie 2004

Einde 2003 was het toen men me op een clubfeest, heel laat op de avond, deed tekenen op een blad voor deelname aan een mij onbekende toertocht 'La Marmotte'. Dat deze in Frankrijk plaatsvond was bijzaak... dat er cols te bedwingen waren toen nog onbekend. Naarmate de cyclo naderde kwam het ontzag groter en groter, en ook de schrik voor de afdalingen. Uiteindelijk vielen ook deze mee en realiseerde ik met een tijd van 9u20 (na amper 2000 trainingskms) een mooie prestatie. Toch is het vooral de kameraadschap onder de Nieuwenhovespurters (toen met 14 deelnemers) die me bijblijft!

Editie 2005

Mijn schoonbroer Pascal kon in 2004 niet meegaan zodat ik samen met hem en twee vrienden (Geert & Hans) ook in 2005 richting Le Bourg d'Oisans trok. Het werd een super weekend, en ik wist reeds goed wat me te wachten stond. Ik fietste de tocht op deze ervaring en slaagde er zo in om mijn tijd met 5 minuten te verbeteren : 9u15. Terugblikkend op deze editie is er vooral het gemis van Geert die inmiddels overleden is.

Editie 2007

In 2006 stonden er andere doelen op het programma zodat 2007 mijn derde deelname werd. Opnieuw met Nieuwenhovespurters werd er richting Alpe d'Huez getrokken. Supertevreden omdat ik deze keer een gouden brevet behaalde. Ik verbeterde mijn tijd met quasi een uur : 8u20.

Editie 2010
Ook in 2010 trokken we met Nieuwenhovespurters naar de Alpe. En opnieuw slaagde ik erin om mijn tijd te verbeteren : 8u15. Van deze editie onthoud ik evenwel vooral de kameraadschap. Door meer aan cyclo's deel te nemen, en zo frekwent dezelfde deelnemers terug te zien leerde ik meer cyclorenners kennen.

Editie 2011
2011 werd het jaar waarbij ik alleen naar de Alpe trok. Echt alleen ben je er natuurlijk nooit... ik vertoefde er vooral in het gezelschap van de MRNZ-delegatie. Bij deze vijfde deelname realiseerde ik mijn best-tijd : 8u01.

Editie 2012
Werd ik eind 2011 geconfronteerd met kanker dan was de editie in 2012 het bewijs dat ook kankerpatiƫnten opnieuw aan sporten toekomen. Ik leverde in 2012 het zwaarste gevecht, met de ziekte... maar ook met deze cyclo... en was dan ook superblij met mijn tijd 8u20.

Editie 2013
Na een moeilijke fietswinter realiseerde ik met quasi 6000 trainingskms, deelnames aan Trois Ballons & Stelvio-event een mooie voorbereiding. Alleen liet ik het de voorbije twee weken wat 'hangen' : te druk op het werk... te veel feestjes en gastronomische diners... zodat er sedert Trois Ballons opnieuw drie kg bijkwamen... en te weinig traingingskms in deze laatste rechte lijn naar La Marmotte. Opnieuw vraagtekens dus. Vooral omdat ik merk dat het me moeilijker en moeilijker wordt om inspanningen langdurig vol te houden, overigens ook rekening houdend met de negatieve ervaringen op Trois Ballons. Hoedanook ik zie uit naar het weekend, en ze verspellen mooi weer :-)

Succes aan alle deelnemers!!

1 opmerking:

  1. Was ik daar ook maar opnieuw :-( Ik loop er al de hele week ambetant van. Genieten is de boodschap!

    BeantwoordenVerwijderen