donderdag 16 september 2010

Mont Ventoux Trip - Dag 1

Op dinsdagavond 14 september staan we met drie fietsers klaar te Kortrijk. Drie echtgenotes klaar om ons uit te wuiven... Lichte stress, hoe benutten we de ruimte in de nieuwe wagen van Nico zo efficiënt mogelijk. Drie fietsen, reserve-wielen, materiaal, ... te veel sportvoeding, en uiteraard de gebruikelijke bagage : vrijetijds- & wielerkledij.

De Ford Galaxy blijkt ruimer dan vermoed, ... en 4 uur later kunnen we ook bevestigen dat hij comfortabel rijdt. We zijn in Troyes, onze 1e tussenstop. Hier slapen we uit. Alhoewel, ... eerst verzamelen met de overige deelnemers aan deze Mont Ventoux Trip. Naast de organisatoren Patrick & Kurt zijn onze begeleiders van het eerste uur, Marc & Luc, er ook opnieuw bij! Jo betreedt als laatste 'Le Val Moret'... Hij monstert éénieder, ... en steekt onmiddellijk het vuur aan de lont. Welke tijden worden er op de Mont Ventoux verwacht? Aanvankelijk geen grootspraak. Enkele uren later, na wat gerstenat geeft éénieder zich al wat meer bloot.

Woensdagmiddag 15 september omstreeks 16u : We checkten allen in in het hotel te Sault. Een Renault Espace fungeert nu als volgwagen : Marc & Luc krijgen drie frigoboxen met drinkbussen en nogal wat reservemateriaal/kledij in de bagageruimte achter zich.

Jo - kenner van de regio - ment de groep tot aan de voet van de Col des Abeilles. Deze opwarmer brengt ons een 400tal meter hoger boven de zeespiegel. Hier wil ik me toch al even testen, ... en ook even kijken waar de overige deelnemers zich conditioneel bevinden.

De trips naar Bourg d'Oisans (2008) en Barcelonnette (2009) leerden me dat Jo & Geert te duchten tegenstanders zijn voor de klimtijdrit op de Mont Ventoux. Dit jaar vervoegde Peter, ongetwijfeld de sportiefste - en ook jongste van het gezelschap -, ons en ik schat hem toch als grootste kanshebber op een Ventoux-toptijd in.

Vandaar dat ik hem wat jen, ... helaas hij laat zich niet overhalen en blijft in de grupetto mee fietsen. Dan maar resoluut naar de kop! Geert is er als de kippen bij om mij te volgen, ook Jo sluit aan... en jawel daar zijn ook Hans, Nico & Peter!

Mijn krachtenarsenaal toch niet teveel uitputten... En dus vooral klein trappen,... ik zie mijn trapfrekwentie stijgen tot 100... Ik hoor het gezwoeg achter mij... de garmin duidt inmiddels een trapfrekwentie van 105, 110, 115... 120. Ik kijk nogmaals achterom en merk een gaatje. Ik fiets door naar de top waar de begeleiders met het fototoestel in aanslag staan. Ik lach naar Marc, ... draai me om en zie Jo, Geert & Hans tevens de top bereiken. Ook de rest van het gezelschap is er snel en we plunderen een eerste maal de frigobox op zoek naar verfrissende drank. De thermometer geeft 28° aan.

Even verder draaien we rechtsaf en dalen af naar Flassan. We nemen ze gezwind en al gaat er even iemand off-road... we bereiken de voet zonder problemen. Jo neemt opnieuw de leiding en brengt ons naar de Gorges de la Nesque. Deze licht lopende helling brengt ons doorheen een wondermooi stukje natuur. Om beurten fietsen we even voorop om enkele foto's van de Gorges, en het gezelschap te nemen.


De honger naar de fiets blijft groot, en enkele kms voor de top plaatst Jo een versnelling... Oeps, even niet aandachtig, ik trap klein... snel groter schakelen en zelf dan maar ook versnellen. Geert volgt mijn voorbeeld. In geen tijd realiseerde Jo een voorsprong van een 150 meter. Dit gat dichtrijden lukt me niet zomaar... De hartslag stijgt boven de overslagpols uit : niet verstandig met wat morgen volgt (klimtijdrit Mont Ventoux) bedenk ik bij mezelf. Alhoewel blijven stoempen is nu eenmaal mijn motto... Ik schakel opnieuw bij en overbrug de kloof. Tja, nu zelf versnellen tot aan de top dan maar. Geert & Jo volgen in mijn spoor.

Hier bovengekomen nemen we enkele foto's. De sportdirecteurs van dienst hebben overigens ook oog voor de natuur en alles wat er zich bevindt.


De competitiedrift is nog niet gestild zodat er tevens in de afdaling naar Sault gekoerst wordt. Telkens een auto ons inhaalt glijden we mee in het zog en schiet de snelheid de hoogte in. We houden het voorzichtig, ... en fietsen met Sault in het vizier in groep verder. Tijd om bij te praten met Kurt, Patrick & Herbert. Het stadje Sault ligt 765m hoog en kijkt uit over de vallei zodat we bij het naderen van het hotel nog wat extra hoogtemeters verwerken.

Hoe leuk ook, deze rit leerde me niets nieuws. Jo & Geert bevestigden hun uitstekende conditie. Peter liet niet in zijn kaarten kijken. Naar mijn aanvoelen maakte Hans wellicht de grootste progressie tov 2008.

Nu naar het hotel, ... om tijdens de maaltijd ongetwijfeld enkele keren de Mont Ventoux omhoog te fietsen, ... in woorden althans ;-)

Digits : 61.12km - 2u26min - 25.10 km/u - 157 gem hartslag - 800Hm

1 opmerking: